Selamat Datang ke blog rasmi AXIS =)Association of Excellent Integrated Students SBPI Kubang Pasu
Anda dijemput menjadi pengarang!

Sesiapa yang ingin menulis dalam blog ini, sila hantar emel anda di sini : klik sini.

Sunday, March 27, 2011

Cerita Bangun Subuh

Bangun subuh memang sinonim dengan budak- budak yang bersekolah asrama di seluruh Malaysia. Aktiviti ini juga adalah antara aktiviti yang sangat ditakuti oleh sesetengah golongan. Secara generalnya, golongan yang bangun subuh ni terbahagi kepada 3 golongan. Golongan pertama adalah golongan yang dikenali sebagai rajinnya mereka bangun subuh kerana takut terkurang pahala berjemaah akibat masbuk. Golongan ini juga adalah golongan yang selalu mengejutkan pelajar- pelajar lain untuk bangun subuh. Mereka inilah golongan yang tidak meninggalkan kopiah di kepala untuk bersolat Subuh. Dan sebahagian dari golongan ini sanggup bangun sejam awal dari waktu subuh untuk memasang kaset mengaji Quran di DM.

Golongan kedua adalah golongan yang bangun juga subuh tetapi lambat. Acapkali mereka ini didenda oleh warden atau BADAR atas kelambatan mereka. Lazimnya mereka ini adalah golongan- golongan yang dirasakan senior di asrama. Mereka ini juga adalah golongan yang selalu study sehingga awal pagi demi mencapai KPI akademik yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah. Sambil study, mereka makan megi, membancuh nescafe tapi tidak minumnya, bersembang kisah suka duka bersama awek, dan lain- lain. Kelencongan melepak di bilik orang lain juga menyebabkan kerja sekolah lambat siap, kadang- kadang tergendala...

Golongan ketiga adalah mereka yang langsung tidak bangun subuh atau hanya solat subuh dinasour. Bagaimana mereka ini boleh terlepas dari pandangan mata warden? Mudah sahaja, bersembunyi di dalam langsir yang berwarna merah pekat. Kelihatannya mereka ini bersolat subuh di dalam bilik, beralaskan kain pelikat, sepuluh menet sebelum ke sekolah. Walaupun golongan pertama telah mengejutkan mereka dengan sepenuh tenaga, mereka tetap tidak berupaya untuk bangun mungkin kerana keletihan melampau pada siang hari. Alhamdulillah, mereka bersolat juga akhirnya..

Setelah kita mengenali golongan- golongan sasaran subuh, marilah kita mengenali pula lagenda- lagenda yang telah bersusah payah menjayakan program menggerak pelajar bangun subuh...

Lagenda pertama : Ustaz Suhaimi Ghani
Terkenal dengan berkopiah merah yang sama sepanjang 5 tahun dan kebolehan melesap dan muncul secara tiba- tiba, ustaz mengejutkan para pelajar dari katil dengan sangat pantas sekali. Seingat aku, beliau ada membawa rotan(bentuk apa aku tak ingat) untuk memberi tanda amaran csupaya para pelajar turun dari katil dengan cepat dan pantas. Seringkali surau akan penuh apabila muncul sosok lagenda ini.

Kalau golongan ketiga terkantoi, tidak turun subuh, pernah diadakan solat subuh perdana di tepi DM pada pukul 7 pagi.

Lagenda Kedua : Ustaz Shuhaimi Sudin
Seorang salafi yang sangat tegas, masa yang diberikan hanyalah sebelum jam 6 pagi untuk mengosongkan asrama. Beliau akan mengetuk tin biskut yang kosong, dan bunyinya amat mejengkelkan bagi sesiapa sahaja yang mendengarkannya. Selepas jam 6 pagi, pagar asrama akan dikunci. Walaupun pagar asrama dikunci, rekod menunjukkan Raja Hazman dan arwah Adham berjaya melompat keluar pagar tetapi kantoi dengan ustaz. Sesiapa yang tidak melepasi pagar selepas jam 6, akan didenda pumping dan namanya akan diambil.

Bagi mereka yang bersembunyi, roll call akan diadakan di surau sekolah. Pada masa itulah mereka yang bersembunyi di asrama akan terkantoi. Lazimnya, mereka ini akan didenda lari keliling sekolah dan diguide oleh ustaz dengan ex5nya. Kemudian masuk ke DM melalui pintu pelajar muslimat.

Lagenda ketiga: Abang Nasiruddin
Satu- satunya lagenda dari kalangan pelajar. Ketua BADAR sekolah paling berkaliber dan dihormati oleh junior dalam sejarah sekolah. Abang Nasir akan menggerakkan askar- askar subuhnya untuk bangun subuh. Beliau juga rajin mengetuk pintu3 bilik dengan sangat kuat. Caranya mudah sahaja, siapa yang lambat keluar dari pagar melebihi masa yang ditetapkan, akan dikenakan denda berupa tekan tubi sebanyak sepuluh kali.

Lagenda keempat: Sensei Sugandaran
Walaupun beliau tidak menganut Islam, tetapi kerana beliau percaya nilai- nilai baik dan disiplin solat dapat melancarkan perjalanan harian, maka beliau bersama dengan program ini. Aku sangat respek kepada beliau kerana beliau bangun awal dari orang Islam sendiri. Seringkali termalu kerana dikejutkan oleh beliau.

Inilah kisah lagenda dan pelajar. Inilah kisah mentor dan protege. Semoga mendapat iktibar, amin.

9 comments:

shahjiehan said...[Reply to comment]

wahai adik2 ku..batch AXIS

buang verification tu...huhu


jom baca dan komen Tutorial buang verification

shahjiehan said...[Reply to comment]

aku penah kene ligan ngan ustad masa subuh!! hahha..mujur la ada mail,shohel,afwan,rashidi..suma2 lah..aku pon x bp igt

Dai said...[Reply to comment]

like2. =)

Muhd Iqbal Samsudin said...[Reply to comment]

tobat cerita ni buat saya tergelak sendirian,,

rakyat prihatin said...[Reply to comment]

Woi! Awat nama aku ada. Che E pn ada skali

torkkey said...[Reply to comment]

haha...sensei tu la lagenda g...gerak awai gila pnya..

Haziqah Yusra said...[Reply to comment]

puteri pown kna skali ngan ustad shuhaimi..isk3

Haziqah Yusra said...[Reply to comment]

puteri pown kna skali ngan ustad shuhaimi..isk3

yui said...[Reply to comment]

besz2... hehe aku golongan keberapa ea?