Selamat Datang ke blog rasmi AXIS =)Association of Excellent Integrated Students SBPI Kubang Pasu
Anda dijemput menjadi pengarang!

Sesiapa yang ingin menulis dalam blog ini, sila hantar emel anda di sini : klik sini.

Sunday, January 30, 2011

Revolusi Mesir dan Kita

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Keadaan di seluruh Mesir tegang sekarang. Siapa sahaja yang mengikuti berita pasti tahu apa yang berlaku. Lebih 150 orang terbunuh setakat ini.

Revolusi ini bermula dari api yang membara di Tunisia. Klik sini untuk mengetahui apa yang berlaku di Tunisia.

Mesir ada banyak persamaan dengan Tunisia- melalui keadaan ekonomi ,korupsi yang berleluasa dan sedikit kebebasan untuk rakyatnya meluahkan ketidak puasan hati kepada sistem politiknya. Presiden Hosni Mubarak, 82, sudah mempunyai monopoli kuasa yang sempurna, duduk dalam pejabat presiden selama tiga dekad dan akan dipilih semula pada musim luruh ini.
Protester tears poster of Hosni Mubarak  
Pada bulan Januari, beberapa kes kamikaze (untuk menggulingkan presiden) dilaporkan di Mesir, seolah- olah tindakan yang mirip dengan anak muda Tunisia, Mohamed Bouazizi, yang membakar diri sendiri dan mati pada 4 Januari, telah membuka mata sebahagian rakyat yang lain untuk menggulingkan Presiden Ben Ali.

Kemudian pada 25 Januari, kekecewaan yang dalam selama 30 tahun telah diluahkan di jalan- jalan sekitar Kaherah. Rakyat yang turun protes - kebanyakannya mengibarkan bendera Tunisia sama banyak dengan bendera Mesir - keluar dengan jumlah yang sangat besar. Pihak pembangkang mengutarakan supaya Presiden Mobarak meletak jawatan, menghentikan kemiskinan, rasuah, pengangguran dan gangguan polis.

Keadaan dah berubah pada hari ini. Aku mendapat berita bahawa Mobarak sudah tumbang di Alexandria. Bini dan anak presiden anjing yahudi ini telah melarikan diri ke London. Cuma Presiden masih bersembunyi di Ain Shams. Memberikan arahan dari jauh, merombak kabinet dan melantik timbalan yang baru. Rakyat tidak mahukan semua itu. Mereka tetap mahukan Mobarak turun dari tahta kuasa.

Jadi apa kaitannya dengan kita??? Kaitannya dengan kita, mereka adalah umat Islam Mesir secara umumnya memerlukan pembelaan kita. Secara khasnya, sahabat handai kita ramai yang ada di Mesir. Jadi bagaimana? Facebook dengan Twitter memang dah diblock di Mesir. Sebabnya Presiden Ben Ali jatuh dengan Revolusi Twitter.

Begitu juga dengan talian internet dan telefon sudah diputuskan di sesetengah tempat. Aku dah tak nampak kawan- kawan Mesir online lagi sekarang.

Revolusi memang memerlukan pengorbanan. Bak kata Ammar Atifie, hati dan jiwa kaum Arab sudah hancur oleh kemiskinan, pengangguran dan kemelesetan. Kemarahan masyarakat Timur Tengah sudah sampai ke puncaknya!!!!

Maka, berdoalah kepada kawan- kawan kita di Mesir supaya mereka selamat. Kita tak tahu keadaan mereka yang sebenar. Sesiapa yang ada no telefon depa cer la hello3. Pastu maklumkan dalam blog.

~AZHARI
~THALHAH
~NURUL NADIAH
~AINA
~DHUHA
~NAJIBAH RAMLI
~ADIY
~HASSAN
~ADIBA AMIRA

Jangan lupa juga titipkan doa kepada mereka yang berjuang untuk mengembalikan Islam di bumi Mesir, semoga keadilan kembali tercapai dari sana!

Klik link- link ini untuk tahu perkembangan terkini di Mesir dan negara- negara Timur Tengah:
Laman Web Rasmi Ikhwanul Muslimin
BBC Middle East
Al Jazeera Middle East


Asyraf Muiz,
Universiti Islam Madinah,
5:47 pm, 30 Januari 2011.

7 comments:

pEngHun! bUm! Allah said...[Reply to comment]

jgn lupa kwn kita sorg lg kt alexandria..mira azra..
moga depa sume slamat

suffiakmal said...[Reply to comment]

:(((((

Kayun said...[Reply to comment]

baru nk bgtau gak mira pun skali gak di sana..huhu

Kayun said...[Reply to comment]

eh solihin sama ka? ka aku silap? huhu

AiNuDdIn Kun said...[Reply to comment]

semoga mereke selamat

Anonymous said...[Reply to comment]

Salam,
kita doakan semua Muslimin dan rakyat yang tertindas selamat di sana.
Jangan malas utk baca qunut nazilah~

aLong baik said...[Reply to comment]

wei..diorg bru je xsekat internet