Selamat Datang ke blog rasmi AXIS =)Association of Excellent Integrated Students SBPI Kubang Pasu
Anda dijemput menjadi pengarang!

Sesiapa yang ingin menulis dalam blog ini, sila hantar emel anda di sini : klik sini.

Tuesday, April 12, 2011

UiTM dan Malaysia..

hidup kat uitm ni memang aku rasa sgt boring...
tapi lecturer aku kata, 'life is not boring, u make ur life boring'
abaikan apa dia kata, sbb aku half2 ja stuju..

yang aku boringnya adalah kena amek subjek tambahan iaitu KO-kurikulum..mcm kt skola plak..
ok fine, aku xkesah pown sbb aku amek badan pertolongan cemas..
at least aku ada la kan basic nk bg CPR ka apa ka..mana taw nnt time buat reunion..[err..kat Langkawi ka].. ada hat terlebih makan sampai ter'lekat'..i mean choking[apa tah nama dia lam bahasa baku?aiseh..fail di situ]
tataw lah perasaan aku ka apa kan..tapi aku rasa aku duk sini rasa macam semakin lembab dan malas..
tiap hari kena motivate diri sendiri..kalo x motivate, maknanya aku akan jadi lembab seharian..sambil makan keropok lekor hat liat tu..
kalau dulu kat sekolah, bangun tidoq ja da nampak sinar untuk menuntut ilmu..
disusuli muka safuan dan nadia hat selalu pi kelaih awai..
dah la pi awai, tem aku sampai tu dok baca buku/buat latihan admath plak tu..
kalau dok sapu sampah xdak la rasa panas sangat..
tercabar2..
pastu turun perhimpunan nampak muka2 budak kelas sains agama hat memang selalu dok score..[xyah habaq nama la, sbb ramai sgt]
ok,balik dorm plak..
saja la nk p menghabiskan masa sembang ngan kayun..tup3
nampak piah BACA buku admath sambil tidoq..
hamek ang, baca smbey tidoq ja bleh dapat a+

depa x bersalah..aku yg OVER..

sebenaqnya nak cerita pasai uitm ni..pastu kan, yang subjek kokurikulum tu..
exam dua minggu lagi baru nk habaq..bukan tes ya ni FINAL EXAM..
dah la mula2 dulu habaq tarikh lain, tiba2 pi tukaq...
kalo tukaq tarikh comei2 xpa gak, ni time study days.. dah la 4 hr ja, sbjek ada 8.
bleh la kot nk double baca mcm buat double entry..[debit dan credit]
hari Koko ditetapkan hari sabtu..memang sabaq banyak la aku kt sini..

tu pasai Koko..x termasuk lagi pasai budak2 teknologi kreatif dan artistik..
malas nk cita...budak ni, most of them la kan, lbeih trok dari cina kt kolej swasta hat aku masuk sblom ni..sedih kot tgok org melayu muslim rosak..

pasai persatuan akaun plak..seriusly ****..nama dia Association of Fast Track Accounting Student(AFTAS).. aku x taw apa motif depa buat Islamic Fashion Show.. I was like hello! even the judges are not covering the aurah properly.. hat dok mlenggok atas stage tu lagi2 laa..
program ni berlangsung dua hari..
the 1st day tu, audience dok menjerit mengalahkan ustaz hat dok bg ceramah kat surau..dgn ikhlasnya aku cakap btoi, aku malu sangat..fortunately, i didnt attend..
the 2nd day..aku kna PAKSA..mentang la aku semester 1..
kluaq ja contestant pertama..
"haram, mcm ni depa kata Islamic.."memang aku panas hati sungguh
dengan pantasnya kakiku melangkah keluaq dari dewan dengan hati berkata
"sungguh aku x redha sapa yang keluarkan arahan paksa aku mai malam ni"
dan semasa menuruni tangga sempat lagi aku menghadiahkan perkataan 'bangang punya AFTAS" di telinga commitee yang lalu sebelah aku..rasa puas hati walalupun sebelah hati lagi mengatakan " xbaik ckp lagu tu"
at the same time, kt dataran masa tu ada Malam Seindah Kita Impian Palestin..
how irony..

masa aku bjalan ke dataran, still aku bleh dgaq depa dok mnjerit kat dewan..
padahal kat dataran tu ada org dok memperdengarkan bacaan al-Quran..
dan Aqsa Syarif pown ada mai..siap juai coklat lagi..SHEDAP GILA..
hilang stress..
dan Raihan pown mai bernasyid malam tu...heeeee
tapi depa x nyanyi lagi iman mutiara tu..

overall hat bagus kt uitm ni adalah..USRAHnya..ada kelompok2 usrah yang sentiasa prihatin terhadap kami2 yang dahagakan nasihat dan peringatan..

then, accountancy is great!
sekarang baru aku taw y ALLAH had set the plan for me to be here..
He wants me to learn to be strong..
and to learn what is actually the main problem of malay-muslim in Malaysia..
here, i met and found many kinds of student..
before this, i just mingle with SBPs, MRSMs and other excellent students..
and now, I know..there are still..a lot of people out there who are still thinking like 5-10 years back.. I mean they are left behind..
they are still pre-occupied with all the musics and ridiculous songs which actually influence you to be in the dreamy and foggy atmosphere, where you do not open your mind to see differences and make differences..

there are three types of people in this world which are
people who makes things to happen
people who waits for things to happen
and people who wonder what happen

Time waits for no men..u have to choose whether u wanna be the 1st, 2nd or third person..

dan lecturer Kemahiran Insaniah aku cakap..
malaysian still in cocoon..
dan malaysia x perlukan ramai artis..
hanya perlukan ramai pemikir, penggerak..
even the minister still in cocoon minded[ sensitip]
u have to be the leader while pointing his hand towards me..
and deep in my heart I am very clear that I am representing not only me, but all my friends including AXIS..and what Im gonna say here

YOU HAVE TO BE THE LEADER..

aku taw mcm bajet ja aku kan..
dah la suka meghapu kt fb..
tapi ada aku kesah..
this is me..

thanks for reading..

2 comments:

yui said...[Reply to comment]

ooo... itu yg hg bengang ea?

ok ok betul tu allah nak hg learn sumthin so hg kena la kuat k...

semoga kita sentiasa kuat

suffiakmal said...[Reply to comment]

lawak. aku baca sampai habis !